شروع مرحله چهارم مرمت حمام تاریخی مامونیه استان مرکزی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرندیه از آغاز مرحله چهارم مرمت حمام تاریخی مامونیه در این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، زهرا رنجبر گفت: سال گذشته بام حمام تاریخی مامونیه سبک‌سازی و با اجرای عایق رطوبتی سطح بام، آجرفرش شد، همچنین بازسازی اندود جداره‌های گرمخانه، جمع‌آوری مصالح موجود کف گرمخانه و بازسازی مجدد انجام شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرندیه افزود: مرحله چهارم مرمت این بنای قاجاری با اعتباری اعتباری بالغ بر  ۵۳۹ میلیون تومان آغاز شده است که در این مرحله احداث کانال دفع رطوبت در ضلع جنوبی بنا و اجرای دیوار حفاظتی در ضلع شمالی در دستور کار قرار دارد.

او با اشاره به اینکه این پروژه بعد از تکمیل و مرمت به عنوان بازارچه و کارگاه صنایع‌دستی برای هنرمندان شهرستان زرندیه در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: بنای حمام تاریخی مامونیه با وسعت ۸۶۹ متر مربع در مرکز و بافت تاریخی شهر مامونیه و در ضلع شمالی بقعه سید منصور واقع شده است، این بنا متعلق به دوره قاجاریه بوده و از ۲ بخش شرقی (حمام زنانه) و بخش غربی (حمام مردانه) تشکیل شده است و همانند اغلب حمام‌های عمومی و قدیمی ایران شامل فضاهایی چون سربینه، گرمخانه، خزینه و بخش‌های خدماتی است.

رنجبر اضافه کرد: سربینه حمام در هر ۲ بخش زنانه و مردانه دارای چهار رختکن بوده و فرم‌ معماری بنا به صورت طاق و تویزه و گنبد و با مصالح آجر، گل و گچ اجرا شده است. فضای داخلی بنا فاقد هرگونه تزئینات است، ‌این بنا به شماره ۲۳۰۸ در ۲۵ آبان ماه ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071400989
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha